Wednesday, March 20, 2013

Egiptus 2012 detsember

Tahtsin jagada täna midagi veidi teistsugust. Nimelt pilte ja veidi juttu meie talvisest päikesepuhkusest Egiptuses. Käisime elukaaslasega eelmise aasta lõpus meie esimesel kaugemal reisil ja sihtkohaks sai muidugi valitud Egiptus. Seda muidugi põhjusel, et tegu on soodsaima päikeserohke sihtkohaga, samas oli ka huvi sealse kultuuri ja eluolu vastu.

Meie käisime Hurghadas, kuna väike minupoolne research internetis tegi selgeks, et kui soovid veidigi kohalikku elu näha, siis on parem minna Hurghadasse, mitte Sharm el Shake'i. Ka meie hotell oli nö vana-Hurghadas ning 50 meetrit hotellist väljapool võis juba näha väga suurt kontrasti: 5 tärni hotelli külje all olid tänavad täis prügi, rämpsu ja mustust. Hurghada uuemat poolt saime ka põgusalt uudistada ning sealne pikk peatänav oli küll väga puhas, Euroopalik ja uus. Mina jäin igatahes valikuga rahule, kuigi sõbranna Hurghadat ei soovitanud ja ütles, et see kohalik elu ei ole see, mida näha tahaks. Siiski mulle meeldis väga.

Ostsime pakettreisi, et saaksime tõeliselt puhata ja ei peaks muretsema organiseerimise pärast. Hotelli valisime soovituse järgi ning hotelli peamiseks plussiks oli külaliste vanusepiirang, ehk alla 18-aastased ei olnud hotelli lubatud. Mitte, et mulle lapsed ei meeldiks, kuid kindlasti olete olnud olukordades, kus mõne lapse kisa on eriti tüütuks osutunud. Ja ujulates on tihti neid olukordi ette tulnud, seega leidsimegi, et bassein/merevesi + vees hullavad, mänglevad ja karjuvad lapsed ei ole just see kooslus, mis lõõgastavaks puhkuseks sobiks.

Et puhkus ei oleks ainult päikese käes vedelemine, siis käisime ka kahel väljasõidul. Esmalt käisime linnaekskursioonil, kus sõitsime bussiga vist terve linna läbi ja külastasime tähtsamaid kohti. Giidiks oli eestlane, kes on ise mitu aastat juba Hurghadas elanud ning oskas kohalikust elust-olust palju rääkida. Käisime kohalikus kommipoes, mošees, New Marinas, õigeusukirikus jne.

Lisaks võtsime ka päevase bussireisi Luxorisse. Muidugi suutsid konditsioneer ja külmad joogid mind selleks päevaks haigeks teha ning esimene osa bussisõidust möödus vaid uue peatuspuntki ootuses, kust saaks jälle teed osta. Luxoris erinevate vaatamisväärsuste juures sai näha Egiptuse tänavakauplejate tõelist müügimehelikkust. Moodustati inimkette bussiukse ette, müüdi kaupa läbi bussiakna, riputati erinevaid jubinaid külge jne. Egiptuse ajalugu on nii sügav ja lai, et ühest bussireisist selle hoomamiseks kindlasti ei piisa, kuid mingeid killukesi sai ikka kokku korjatud.

Inimesed Egiptuses on jube avatud ja sõbralikud. Kindlasti on mingi osa sellest soov teenindajana saada võimalikult palju tippi või müüa maha tegelikult väärtusetuid asju võimalikult kalli hinna eest, kuid siiski avaldas see mulle muljet. Hotellis oli üks shisha-baar, mida selle nädala jooksul 3-4 korda külastasime. Esimesel korral surusid teenindajad kätt ning juba teisel korral kallistasid nagu vana tuttavat. Viimasel korral, kui ütlesime, et sõidame homme ära ja see meie viimane päev siin, siis kutsusid veel viimasele shishale maja kulul.

Minu kogemust ei ole küll palju, kuid selle ühe tripi jooksul sai selgeks, et Hurghadas on võimalik ka petta saada nii, et peaaegu ei pane ise tähelegi. Kord välja minnes jõlkus hotelli juures üks mees, kes ütles, et töötas ka seal hotellis mõni aeg, kuid avas kaks nädalat tagasi üle tee oma poe ning kutsus meid rõõmuga sinna sisse. Ütlesime, et hetkel ei ole aega, kuid homme tuleme läbi. Ja nii ta oma putka juurest meile iga kord lehvitaski, kui juhtusime mööda kõndima. Kui lõpuks homne saabus, siis mõtlesime, et peame ka oma sõna ja astusime läbi. Lõpuks tuli jutu sees välja, et ta ei ole tegelikult kunagi antud hotellis töötanud ning pood on tal ka juba mitmeid aastaid olnud. Nii et ära usu sõnagi, mida üks Egiptuse müügimees sulle räägib.
Kui rääkida kauplemisest ja hindadest, siis minu väike kogemus näitas, et fikseeritud hindadega poes on asjad igati soodsamad ning ostlemine mugavam. Tuleb mu eelistus võib-olla ka sellest, et mulle ei meeldi müüjate kullipilgu all endale midagi osta, vaid soovin omaette rahulikult vaadata. Näiteks salle sain fiks hindadega poest odavamalt kui meie osav giid pika kauplemise peale kaupmehelt sai.
Ja müüjatest nii palju, et kui alguses püüdsin ikka olla viisakas ja iga pakkumise peale ei, aitäh öelda, siis lõpuks enam ei jaksanud, kuna neid oli tõesti nii palju. Ühelt äärmiselt raevukalt müüjalt saime isegi vaikuse peale sõimata, et mis me õige arvame, et oleme Euroopast ja nii haritud ja targad, kuid tegelikult oleme jube rumalad ja ebaviisakad, sest ei või isegi pakkumist ära kuulata. Aga tõesõna, kui iga kahe sammu tagant ilmub välja uus kaupmees, kelle "one dollar, one dollar" pakkumist peab kuulama, siis lõpuks tekib nende vastu mingi kaitsesein ja sealt neid enam läbi ei lase.

Palju võis kohata ka lapsi, kellele juba väiksest peale selgeks tehtud, mille jaoks turistid nende kodumaal käivad ja kuidas neilt süüa/raha lunida või isegi üks väike taskunäppamine teha. Viimase ohvriks oleksin isegi langenud, kui ei oleks kiire reageeringuga olnud. Giid rääkis, et väikestel tüdrukutel võib peakatte alt näha rida kuldseid kõrvarõngaid, nii et tegelikkuses pole nende olukord üldse nii kehv, kui näidata püütakse.

Samuti oli minu jaoks üllatav, kuidas iga liigutuse eest oodetakse müntide kõlinat. Näiteks olid hauakambrites inimesed, kes kutsusid su enda juurde, näitasid taskulambiga lakke mõne huvitava joonistuse peale ning selle peale sõrmi viibutasid, et nüüd mõne mündi poetaksid. Sama oli pildistamisega. Templis olid näiliselt sõbralikud ja toredad inimesed, kes kutsusid endaga/endast pilti tegema ning hiljem selle eest raha nõudsid. Kui nende soovile vastu ei tulnud, siis hakkasid järgi käima ja arusaamatuid sõnu loopima.

Pean tõdema, et Egiptuses on väga palju meeldivat ning eriti meeldis mulle see kontrast, kus turismipiirkond on toodud tegelikkuses suhteliselt vaesesse piirkonda. Turistide jaoks on hotellialad üles vuntsitud, kuid ümberringi on näha siiski suurt vaesust. Tuleb tunnistada, et olin Egiptuse jaoks liiga naiivne, kuid kindlasti järgmisel korral olen targem. Nüüd ootame, millal müüki tuleksid uue hooaja reisipakkumised Egiptusesse, ning soovime sinna oktoobris tagasi põrutada.

Mis on teie viimane kaugem reis või kuhu plaanite lähitulevikus minna?

1. Väga-väga põnev lugemine, tõesti! Just selliseid asju tahaksingi reisijuttudest kuulda. Tean, mida oodata, kui reisile lähen.
    Vastuseks Su küsimusele - olen paar nädala pärast minemas Türki. Minu esimene kaugem reis on see ning ei jõua juba ära oodata. Muidugi tahaks veel käia ära Egiptuses - see on nagu "must go" reisisihtpunkt miskipärast. :D

Replies
    1. Suured tänud tagasiside eest!
      Türgi on ka selline päikesereis, mille ette tahaksin võtta. Kindlasti siis muljeta, kuidas elu-olu seal on :).